Iklan Free

Wednesday, July 10, 2013

Berikut bualannya dengan 2 orang pekerja.

Zahid: Ater komer pegi ler tanyer nuu akor umbi UMNO.
Pekerja 1: Tanyer aper, Bos?
Zahid: Miker tanyer ler, aper pandangan deme, pase aku nak betandin.
Pekerja 2: Bos nak besandin dengan artis maner?
Zahid: Tak semiak bebenor miker ni. Bukan besandin! Besandin buat haper? Aku nak betandin. Cher nengok bibior aku nii. BeTandin!
Pekerja 2: Ooo, betandin! Jawatan aper Bos?
Zahid: Ater miker belum dengor lagi yer? Aku nok betandin jawatan Timbalan Presiden UMNO.
Pekerja 1: Chewah! Chewah!! Bos. Nanti Bos jadi PM yer ler?
Zahid: Belum ler, hajatnyer ke situ ler lambat-laun nyer. Tapi, TPM ler dulu. Setapak demi setapak ler.
Pekerja 2: Esiyh agok. Kalo ler Bos jadi TPM. Teman dapat jadi TTPM pun jadi ler.
Zahid: TTPM tu aper?
Pekerja 2: Timbalan Timbalan Perdana Menteri.
Zahid: Miker ni berangan jer ler, aku tampor muke miker kang, sekupang tok beguner.
Pekerja 2: Ater Bos boleh berangan, teman pun boleh juger ler.
Zahid: Aku ader strategi, miker ader aper?
Pekerja 2: Kalo Bos ada strategi, teman pun ader juger strategi.
Zahid: Lantak miker ler, tak sior aku nok melayan nyer. Pegi ler, miker tanyer-tanyer, aper pendapat akor umbi UMNO. Deme setuju dok sokong aku betandin jawatan Timbalan Presiden UMNO?
Pekerja 1: Nak pegi nii, err...adban tak der ke Bos?
Zahid: Nengok, miker nii belum keghoje udoh mintok upoh. Haghega minyak petrol samer diesel kan ker udoh naik. Maner aku nak ada duit. Sekupang ader ler.
Pekerja 2: Usoh ler buat lawok Bos. Bagi ler lima puloh rengget buat belanjer makan minum tambang menambang....2 hari kemudian...
Zahid: Hengh, macam maner? Aper kate deme?
Pekerja 1: Deme tak kate aper pon Bos!
Pekerja 2: He-engh, Bos, kami tanyer, deme diam jer!
Zahid: Heran pulok aku. Tak kan ler macam ini punya populer, deme buat diam ajer. Sekorang-korang nyer, enggeh ler, barang setuju ker, idok ker...Di maner dan beraper oghang kamu tanyer semenornyer?
Pekerja 1: Kami pegi merata sekitor Bagan Datuh nii jer.
Pekerja 2: Hulor pun dua puloh rengget, nak boleh sampei ke maner, Bos?
Zahid: Tak aper ler. Berape oghang yang kamu betanyer semenornyer?
Pekerja 1: Sorang pun idok.
Pekerja 2: Kami beduer tak tanyer oghang Bos.
Zahid: Usoh ler miker nok bede-ah! Habeh tu, kalo bukan oghang, aper ke bender nyer yang miker tanyer?
Pekerja 1 & 2: Akor Pokok Ubi!
Zahid: Pase aper miker bedue pegi tanyer akor pokok ubi, nak buat haper?
Pekerja 1: Ater Bos yang suroh tanyer Akor Ubi.
Zahid menepuk dahi, merenung tajam ke dalam mata mereka berdua. Rasa mahu sahaja di...dot dot dot kan 2 pekerja ini. Atau ikat sahaja keduanya atas pucuk pokok nyior!

0 comments:

Post a Comment

Keladi Air Followers

Keladi Air Members