Iklan Free

Wednesday, September 15, 2010

Hoax adalah usaha untuk memperdayakan orang agar mempercayai sesuatu yang salah itu adalah benar.
Hoax biasanya datang dalam bentuk email peringatan, nasihat palsu, berita bohong atau berita palsu yang biasanya diakhiri dengan menyuruh pembaca menyebarkannya seluas-luasnya!
Hoax beredar di mana sahaja: email, social networking (friendster, myspace, hi5 dll), Yahoo Messenger, bahkan SMS.
Dalam tingaktan ‘penyampah internet’, pada saya hoax berada setingkat lebih parah daripada spam. Biasanya spammer me’nyepam’ email untuk mempromote website diorang, ataupun ingin membuat sesuatu jualan (tapi cara nie tidak betul). Sedangkan orang membuat hoax tak lain tak bukan hanyalah untuk kepuasan peribadi : terasa puas apabila dapat membohongi orang ramai.
Membuat hoax tidak menjadikan seseorang itu mendapatkan keuntungan apa2 pun, kecuali untuk berbangga kerana ‘hasil karya’nya beredar luas di internet. Sementara itu, ribuan bahkan jutaan orang yang bekerja pada industri yang berkaitan mengalami kerugian kerana produknya tiba-tiba saja tidak laku. Sementara ribuan orang yang lain mengalami kecemasan akibat membaca HOAX tersebut. Oleh kerana itu dalam menerima satu2 maklumat hendaklah dilakukan Cross-Check terlebih dahulu terhadap kebenaran isi maklumat tersebut, jangan terus mempercayainya, apatah lagi terus memforwardnya.
GaaraHoax itu boleh juga tersebar di SMS, misalnya anda menerima sms yang memberitahu jika tidak memforwardnya maka anda akan ditimpa bencana, tetapi jika anda memforwardnya anda akan mendapat balasan yang baik, lalu disertakan bukti2 bahawa si A telah ditimpa bencana kerana tidak memforward, dan si B pula dapat kesenangan hidup kerana memforward.
Hoax bukan sahaja berlaku dalam dunia komputer sahaja, bahkan dalam bab2 kesihatan, kewangan, kemanusiaan, atau bahkan tentang cuaca. Biasanya bertujuan untuk menakut-nakutkan orang ramai. Ciri2nya tetap sama, iaitu dengan meyakinkan pembaca agar cerita yang mereka sampaikan kelihatan benar dan logik pada akal fikiran. Contohnya dengan menggunakan istilah2 ilmiah, mencampurkan informasi yang benar dan yang palsu, memberikan data-data yang berupa angka, menambahkan kata-kata ‘ajaib’ dengan memberikan kesaksian palsu ataupun menyuruh kita forward sesuatu perkara tersebut. Tujuannya adalah sama, membuat gossip yang akan membuatkan orang percaya padanya!
Ciri-ciri Hoax:
1. Mudah tersebar melalui email dan seringkali memanfaatkan kemudahan mailing list. Contoh: Yahoo Groups dll
2. Isinya biasanya berisi pesanan yang membuatkan kita berasa cemas, panik dan serba salah.
3. Diakhiri dengan peringatan agar si pembaca memforwardkannya.
4. Biasanya pengirim awal hoax ini tidak diketahui identitinya.
Kredit for www.izoblog.com

ramadhan1985 berkata:
Masa mula2 aku pakai telefon dulu, banyak sms berantai yang aku dapat. Mintak forward kan pada orang ramai. Biasalah masa tu newbie lagi, disebabkan rasa takut berlaku sesuatu aku pun forward lah.
Sekarang ni baru aku sedar, mungkin sms2 dan email2 ini sebenarnya datang dari orang yang cuba memesongkan akidah orang islam. Pernah suatu ketika dulu, sms yang mengandungi ayat suci al-quran yang diforward sebenarnya ayat yang telah diubah. wallahualam..

1 comments:

  1. kalau rasa macam tak sedap hati bila dapat email yang bukan2, abaikan je

    ReplyDelete

Keladi Air Followers

Keladi Air Members