Iklan Free

Tuesday, August 17, 2010



Dari semalam lagi aku perasan pen drive aku telah diserang oleh virus durjana ini. Nama virus ni Worm.Win32.VBNA.b. Aku tak pasti pulak aku dapat virus ni dari mana tapi habis semua folder dalam pen drive aku ia tukar jadi shortcuts.


Tapi aku tak worried sangat sebab masa aku try bukak tu stil ok. So aku wat aiman tak kisah jer lah. Aku pun install la antivirus kaspersky internet version 7 untuk memantapkan sistem imun laptop aku.


Pastu aku bawak pegi ofis and scan la pendrive. Dub2.. haiya ma. semua folder shortcuts tu dah tak boleh bukak. unavailable.. haiyo.. habis la report praktikum aku. keje yang aku wat semalam lagi. aku try la bukak yang hidden file. pun tak der.. panik dah aku masa tu. :'(


N then aku pun terpikirlah nak google, nak cari solution untuk cari balik folder2 tu. Lastly aku jumpa gak solutionnya. Alhamdulillah.. syukur sgt2.


Ni solutionnya:

-------------------------------------------------------------------------------------------------

1. Go to control Panel, Folder Options -- select VIEW--- select Show hidden files and folders and uncheck Hide protected operating system files (recommended) now click APPLY

2. go to your folders and it should show you all your folders hidden including the virus----- delete the virus and all the shortcut folders that have no data in them. create new folders and copy the data from YOUR hidden folders into them. once that is done delete the old hidden folders.

3. enter task manager--- find the program that is still running which will have the same name as the one you just deleted off the hard drive---- right click it and select open file location---- this should show you the virus location---- delete it!

4. return back to control panel, Folder options select view----- select DO NOT show hidden files and folders and recheck Hide protected operating system files (recommended)

5. Restart computer---- open task manager and ensure that the program is no longer running


credit to Jamesarntz

-------------------------------------------------------------------------------------------------


Tak semua tutorial ni aku ikut sebab file yang sama nama ngan folder yang didelete tu tak der pn kat task manager aku. so aku try n error je la tapi based on this tutorial lah. Dan.. akhirnya semua folder tu aku dapat balik. : ). Thanks for the writer of this tutorial.


Sapa2 yang pen drive dia kena macam aku, try la yer solution kat atas ni. insyaallah berjaya. Taking care.. cow cing cow


p/s : oh ya, nasihat aku sentiasa buat backup la file2 anda supaya kejadian2 yang tidak diingini berlaku. : ! .

0 comments:

Post a Comment

Keladi Air Followers

Keladi Air Members